Siemię lniane – bogactwo wartości odżywczych

Siemię lniane posiada liczne właściwości zdrowotne i lecznicze (https://www.bee.pl/9254-siemie-lniane). Nasiona lnu zwyczajnego działają pozytywnie na układ pokarmowy, obniżają poziom cholesterolu, mają również zastosowanie w zabiegach pielęgnacyjnych dla urody. Jak stosować siemię lniane i jakich dolegliwości możemy się dzięki niemu pozbyć?

Siemię lniane – kiedy stosować?

Siemię lnianie zdecydowanie warto włączyć do codziennego jadłospisu. Szczególnie powinny zainteresować się nim osoby cierpiące na choroby układu pokarmowego. Dzięki sporej zawartości błonnika siemię poprawia perystatykę jelit, zapobiegając występowaniu zaparć. Również osoby z wrażliwym żołądkiem mogą skorzystać z leczniczego działania siemienia lnianego pijąc na czczo żel lniany – czyli ziarna zalane wodą i pozostawione na jakiś czas. Gęsta konsystencja napoju chroni ściany żołądka przed podrażnieniem, działając osłonowo. Żel lniany może podziałać osłonowo również na śluzówkę gardła w przypadku infekcji. Siemię lniane należy do tzw. superfoods, czyli produktów spożywczych o szczególnych wartościach odżywczych. Warto więc stosować je nie tylko w razie problemów zdrowotnych, ale również zapobiegawczo, jako profilaktykę wielu poważnych chorób. Warto wspomnieć, że len zwyczajny jest ważnym składnikiem diet prozdrowotnych m.in. diety antynowotworowej.

Jak stosować siemię lniane?

Siemię lniane można stosować na kilka sposobów:

  • dodawanie świeżo zmielonych ziaren do codziennych posiłków – jest to najpopularniejszy sposób. Wystarczy zmielić siemię lniane np. w młynku do kawy. Ze względu na zawartość kwasów tłuszczowych omega 3, największe korzyści przyniesie mielenie całych ziaren tuż przed spożyciem, tak, by nie utracić cennych właściwości.
  • spożywanie całych ziarenek – jeśli zmielenie jest niemożliwe, można również dodawać całe ziarenka np. do koktajli.
  • picie żelu lnianego – po zalaniu ziaren wodą i odstawieniu na jakiś czas, powstaje napój o konsystencji kisielu. Picie takiego napoju codziennie rano, na czczo, nie tylko wspiera układ pokarmowy ale także działa wzmacniająco na włosy i paznokcie. Jeśli chcemy otrzymać żel lniany jak najszybciej, można go również ugotować – wystarczy zagotować wodę z siemieniem, od zagotowania mieszając i sprawdzając konsystencję.

Siemię lniane zyskało sporą popularność i jest obecnie podstawowym składnikiem diet prozdrowotnych. Warto jednak pamiętać, że spora zawartosc błonnika wymaga przyjmowania większej niż zazwyczaj ilości płynów. Spożywając siemię regularnie warto więc wypijać dodatkowe 0,5 litra wody dziennie.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez azerbaijan_stockers - pl.freepik.com