Siemię lniane to płaskie brązowe ziarenka lnu, których regularne spożywanie dobroczynnie wpływa na zdrowie człowieka (https://www.bee.pl/9254-siemie-lniane). Znacznie poprawiają funkcjonowanie niemal każdego układu ludzkiego organizmu. Bogactwo zawartych w siemieniu lnianym składników odżywczych pozwala na zaliczenie ich do grupy tzw. superfoods.

Korzystne właściwości siemienia lnianego

Jak wiemy, jednym z najważniejszych układów w ciele jest układ pokarmowy. Funkcjonowanie jelit wpływa w ogromnej mierze na nasze zdrowie. Siemię lniane przyczynia się do odpowiedniego metabolizmu, zwiększa perystaltykę jelit, wspomaga wchłanianie się składników odżywczych, a ponieważ zawiera dwa różne rodzaje błonnika, przeciwdziała zaparciom. Należy jednak przy tym pamiętać o spożywaniu odpowiedniej ilości wody, gdyż bez tego efekt może być odwrotny.

Udowodniono naukowo, iż siemię lniane ma właściwości przeciwnowotworowe. Wszystko dzięki bioaktywnym związkom roślinnym zwanym lignanami, które wykazują silne działanie antyoksydacyjne. Siemię lniane zawiera ich nawet kilkaset razy więcej niż inne rośliny, a ponieważ świetnie reguluje też gospodarkę hormonalną, możemy liczyć, że zmniejszy ryzyko zachorowania na raka piersi czy jajników. Dodatkowo zredukuje nieprzyjemne objawy menopauzy czy miesiączki. Lignany obniżają poziom złego cholesterolu we krwi, a tym samym wspomagają pracę układu krwionośnego zapobiegając zakrzepom, chorobie wieńcowej czy miażdżycy.

To nie koniec pozytywnych aspektów wprowadzenia siemienia lnianego do diety. Ponieważ zawiera znaczne ilości kwasów tłuszczowych omega-3, wpływa świetnie na działanie mózgu i pamięci oraz niweluje wszelkie stany zapalne w organizmie. Dodatkowo przeciwdziała osteoporozie, poprawia stan skóry i włosów oraz, dzięki zdolności do obniżania poziomu glukozy we krwi, wpiera proces odchudzania.

Jak stosować siemię lniane?

Siemię lniane można stosować w ziarnach dodając je do musli, jogurtów czy owsianek. Najlepiej zmielić je tuż przed spożyciem w młynku do kawy – wtedy uaktywniają się  wszystkie dobroczynne substancje. Nie kupujmy sproszkowanego siemienia lnianego, gdyż kwasy tłuszczowe łatwo się utleniają i, w takiej formie, będą mniej aktywne. Proszek lub podprażone na patelni ziarna możemy dodać do zupy, sałatki albo wykorzystać przy pieczeniu ciast czy pieczywa. Ziarna można także zalać ciepłą wodą i odstawić na godzinę. Otoczą się śluzem tworząc kisiel, który pokona biegunkę, ból żołądka czy objawy choroby wrzodowej.

Siemię lniane – dawkowanie

Zaleca się spożywanie ok. 10 g (łyżka stołowa) siemienia lnianego dziennie. Aby nie przedawkować zawartych w nim substancji, co wiąże się z niepożądanymi skutkami ubocznymi, nie należy przekraczać dawki 50 g w ciągu doby.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez azerbaijan_stockers - pl.freepik.com